الأحد، 14 ديسمبر 2008

case 12


what could it be
i couldnot get the clinical case but what is your opinion about this x_ray




هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بقالى كتييييييير ما زورتش المدونه لكن عذرا بس الحمد لله اعتقد المدونه نجاحها بيزيد بالتوفيق ان شاء الله
بالنسبه للحاله دى انا بارجح lung abscess comlicating by massive pleural effusion
انا فكرت فىhydropneumothorax
بس بعدين شوفت انه ما ينفعش لان الجزء الاسودair
مش اعلى حاجه ففكرت
فىlung abscess

shady gad يقول...

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
welcome back
انا لا اعتقد ان المدونه بتزيد ولا حاجه بس انا انتظر فتلرة الانتقال من 5 الى 6
الدكتور اللى اخدت منه الاشعه دى قاللى انها lung abscessوهو قاللى هيدينى الشيت وقت تانى
رحتله تانى عشان الشيت كان مشغول بالرساله بتاعتهوعرفت اخيرا ان الحاله hydropneumothorax على حسب راى cardiothoracic surgeon وانا غير مقتنع بكلا الرايين

shady gad يقول...

انا معترض على lung abscess لان المفروض ميبانش من بياض pleural effusion anteriorly الا اذا كان superficial

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا بالنسبه للمدونه انا عن نفسى بحبها جدا وكون انها مستمره حتى الان فده يدل ع نجاحها اعتقد المشكله انك ما بتنشر عنها يعنى يا ريت تبعد كل حاله جديده ع tanta_doctors
وبالتالى يقدر معظم زمايلنا يتفاعلوا
هى بس متاج شويت نشر لها والكل هيتفاعل انا نفسى انها تنجح وتكبر لانها بمثابه تدريب عملى ونفسى توصل لمستوىemedicineواعتقد نقدر لو بس صبرنا وشدينا حلينا
وربنا اكيد هيوفق لان النيه نشر العلم والخير باذن الله ما اتمنى انى احس انك يائس او مش مبسوط يكفى ان المدونه الوحيده من نوعها ف دفعتنا ع ما اعتقد
ثانيا بالنسبه للحاله
رايك فعلا صح لما فكرت فيه بس انا كده احترت طيب هتكون ايه
حاول تعرف وانا هحاول ابعتها لكذا موقع طبى ولو ف رد هبلغ حضرتك

shady gad يقول...

thank you